Padli ofiarą oszustów, myśleli, że pomagają znajomym i rodzinie
Ponad 3 tysiące złotych straciła 33-latka, która uwierzyła, że jej brat potrzebuje pomocy w opłaceniu rachunków. W rzeczywistości sprawca włamał się na jej konto na portalu społecznościowym, po czym podszywając się pod jej brata wysłał wiadomość z prośbą o pożyczkę. Pokrzywdzona przesłała oszustowi kody BLIK. Dokonała czterech transakcji na łączną kwotę ponad 3 tysięcy złotych. Tylko wczoraj policjanci odnotowali jeszcze dwa podobne oszustwa. Teraz wyjaśniamy okoliczności tych zdarzeń i apelujemy o rozwagę podczas transakcji internetowych.
Wczoraj do hrubieszowskiej komendy zgłosiła się 33 letnia mieszkanka gminy Trzeszczany pokrzywdzona działaniem oszustów. Z relacji wynikało, że otrzymała wiadomość za pomocą komunikatora internetowego. Była przekonana, że jest to informacja przesłana przez jej brata., który prosił o opłacenie rachunków. Kobieta postanowiła pomóc generując i przekazując kody BLIK. 33 latka wykonała 4 takiego rodzaju transakcje, łącznie na kwotę 3200 złotych. Niestety kobieta przed wykonaniem transakcji nie kontaktowała się telefonicznie z bratem. Była przekonana, że to właśnie z nim koresponduje. Dopiero kiedy się zorientowała, że padła ofiarą oszusta zgłosiła sprawę na Policję.
Drugie z oszustw było bardzo podobne do opisanego powyżej. Do 23 letniej mieszkanki gminy Uchanie odezwała się rzekoma bratowa i poprosiła o przelanie pieniędzy. W tym przypadku pokrzywdzona również wygenerowała kody Blik i wpłaciła pieniądze. Tym razem 23 latka straciła 920 złotych.
Trzecie z przyjętych w dniu wczorajszym przez policjantów oszustwo, to oszustwo przy zamówionej przez 45 letniej mieszkankę Hrubieszowa przesyłce. Kobieta zamówiła buty na stronie internetowej. Otrzymała obuwie niezgodne z zamówieniem oraz bardzo złej jakości. Próbowała złożyć reklamację towaru jednak do chwili obecnej bezskutecznie.
Obecnie ustalamy wszystkie okoliczności tych zdarzeń oraz apelujemy o rozwagę przy przekazywaniu kodów do transakcji internetowych oraz przy zakupach internetowych.
Przestrzegamy przed oszustami działającymi taką metodą. W przypadku otrzymania prośby o pożyczkę czy pomoc w opłaceniu rachunku nie należy działać pochopnie i w emocjach. Pamiętajmy, aby takie wiadomości weryfikować i przed dokonaniem transakcji upewnić się, czy jej nadawcą rzeczywiście jest nasz znajomy czy rodzina. Najlepiej jest zadzwonić do osoby, która rzekomo potrzebuje naszej pomocy.
aspirant sztabowy Edyta Krystkowiak