Aktualności

Uwaga na oszustwa typu spoofing! Mieszkanka powiatu straciła 200 000 złotych!

Ostrzegamy przed oszustwami typu spoofing, w których przestępcy podszywają się pod przedstawicieli zaufanych instytucji, w tym pracowników banków. W ostatnich dniach mieszkanka naszego powiatu padła ofiarą takiego oszustwa. Kobieta uwierzyła w słowa fałszywego pracownika banku i postępując zgodnie z jego wytycznymi, wykonywała wpłaty na łączną kwotę 200 000 złotych. Pamiętajmy – czujność i rozwaga to najlepsze narzędzia w walce z cyberprzestępczością!

Jak ustalono do 56-letniej mieszkanki powiatu hrubieszowskiego zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku, informując, że ktoś próbował zaciągnąć kredyt na jej dane. Rzekomy pracownik banku poinformował zgłaszającą, że sprawa wycieku jej danych jest już zgłoszona na policję i do prokuratury.

Następnie do zgłaszającej zadzwoniła kobieta, która przedstawiła się jako pracownik banku i poinformowała 56-latkę, że konieczne jest zabezpieczenie jej konta. W tym celu należy wypłacić wszystkie znajdujące się tam środki i wpłacić je na bezpieczne konto. Zgłaszająca, która otrzymała kolejny telefon i była instruowana przez oszusta, wpłacała na podane konto pieniądze w różnych kwotach do wpłatomatu za pomocą kodów BLIK podawanych przez mężczyznę.

Po dokonaniu wpłaty mężczyzna polecił 56-latce aby ta poszła do swojego samochodu i oczekiwała na wiadomość e-mail z nowymi danymi do logowania na jej konto. Podczas rozmów z mężczyzną zgłaszająca otrzymała na swojego e-maila dwie wiadomości. Pierwsza zawierała pismo z banku w którym kobieta miała konto i drugie z prokuratury z informacją o toczącym się postępowaniu w sprawie przekroczenia uprawnień przez pracownika banku i tym samym w sprawie wycieku jej danych. Jak się później okazało oba te pisma były fałszywe.

Kiedy kobieta zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa zgłosiła sprawę na policję. Obecnie policjanci wyjaśniają okoliczności sprawy i prowadzą w tej sprawie dochodzenie.

Zbliża się okres przedświątecznych zakupów, pośpiechu i roztargnienia, wielu nieprzemyślanych wydatków i co za tym idzie okres wzmożonej aktywności oszustów. Pamiętaj!!!:

  • Nigdy nie wykonuj poleceń osoby, która podaje się za pracownika banku, a wymaga od Ciebie podania danych osobowych, haseł czy wykonania przelewów.
  • Nie podejmuj żadnych działań pod presją czasu – banki nie kontaktują się w ten sposób z klientami.
  • W przypadku podejrzanych rozmów, natychmiast przerwij połączenie i samodzielnie skontaktuj się z bankiem, dzwoniąc na oficjalny numer podany na stronie internetowej banku lub w aplikacji mobilnej.

Pamiętaj – czujność i rozwaga to najlepsze narzędzia w walce z cyberprzestępczością!

aspirant sztabowy Edyta Krystkowiak

 

Powrót na górę strony